האם יין אדום מוריד לחץ דם וכמה הוא טוב לנו ללב?

רבים מאיתנו אוהבים לשתות מדי פעם כוס או שתיים של יין אדום. אבל האם יין אדום בריא לגופנו? האם יין אדום מוריד לחץ דם וכמה הוא טוב לנו ללב:

רבים מאיתנו אוהבים לשתות מדי פעם כוס או שתיים של יין אדום. אבל האם יין אדום בריא לגופנו? רבים משערים כי יין אדום יכול לסייע במניעת מחלות לב ומחלות כרוניות אחרות; זה נכון? בואו נסתכל מקרוב על המדע.

יסודות היין אדום

מומחי תזונה רבים מאמינים שיין אדום במתינות יכול לקדם כולסטרול טוב, לחץ דם בריא ובריאות הלב הכללית. ישנן עדויות אפידמיולוגיות חזקות לכך שאלכוהול הנצרך במתינות מפחית את הסיכון למחלות לב וכלי דם (1).

במחקר מטה-אנליזה גדול (13 מחקרים, מעל 200,000 מטופלים) צריכת יין אדום הפחיתה את הסיכון הטרשתי (הצטברות פלאק בעורקים) ב-37% (2). לבירה הייתה השפעה דומה אך קטנה יותר, מה שמרמז שליין אדום עשויים להיות יתרונות נוספים מעבר לתכולת האלכוהול (2). חשוב לציין שהראיות אינן חד משמעיות ב-100% מכיוון שכמה מחקרים לא הצליחו להראות הבדל כלשהו בין יין אדום למשקאות אלכוהוליים אחרים (3,4). נראה שהמינון האופטימלי הוא משקה אחד ליום (5 אונקיות) לנשים ושני משקאות ליום לגברים (5,6).

אז מה זה בריא בצריכת אלכוהול מתונה, ויין אדום במיוחד? עד כה חוקרים צמצמו את הרשימה ל: הפחתת לחץ דם, מתן נוגדי חמצון וחומר בשם רסברטרול.

האם יין אדום מוריד לחץ דם וכמה הוא טוב לנו ללב?

לחץ דם מופחת

יין אדום פועל כמרחיב כלי דם בעורקים, במיוחד בחולים עם יתר לחץ דם . במילים אחרות, הוא פותח (מרחיב) כלי דם כדי לקדם זרימת דם בריאה. כתוצאה מכך, הדם זורם ביתר קלות כך שהלב לא צריך לעבוד כל כך קשה כדי להזרים דם לשאר הגוף. מחקרים מראים גם כי יין אדום ויין אדום ללא אלכוהול משפרים את זרימת הדם בעורק הזרוע אצל נבדקים בריאים וכן מפחיתים את לחץ הדם למעשני סיגריות (5).

מחקר שבוצע על ידי Chiva-Blanch וחב’, קבע כי יין אדום ללא אלכוהול מפחית את לחץ הדם הסיסטולי והדיאסטולי ומגביר את תחמוצת החנקן בפלזמה . אלו חדשות טובות עבור אנשים שאינם שותים משקאות אלכוהוליים אך רוצים לקבל חלק מהיתרונות הבריאותיים של יין אדום. חוקרים משערים שהפוליפנולים שנמצאים ביין אדום ללא אלכוהול משחקים תפקיד בהרחבת כלי הדם .

נוגדי חמצון ופוליפנולים

נוגדי חמצון הם חומרים שעשויים למנוע או לעכב נזק לתאים. הם נמצאים במזונות רבים, כולל פירות יער (אוכמניות, חמוציות, פטל שחור, תותים), שעועית (שעועית פינטו, שעועית כליה אדומה מיובשת, שעועית שחורה מיובשת), אגוזים (פקאן, אגוזי מלך, אגוזי לוז) ותפוחים (8). נוגד חמצון הוא למעשה מונח רחב מאוד המתייחס למאות חומרים, בעיקר ויטמין C, ויטמין E, בטא-קרוטן, ויטמין A, ליקופן, סלניום, לוטאין ופוליפנולים (9,10).

במהלך תהליך העיכול הגוף הופך מזון לצורת אנרגיה שימושית. תוצר לוואי בלתי נמנע במהלך תהליך זה הוא היווצרות של רדיקלים חופשיים. רדיקלים חופשיים הם מולקולות מאוד לא יציבות שמגיעות בכל מיני צורות וגדלים. רדיקלים חופשיים גורמים ל”לחץ חמצוני”, שעלול לפגוע בתאים ועשוי למלא תפקיד במחלות רבות כגון מחלת אלצהיימר, סוכרת, סרטן ומחלות לב וכלי דם. עם זאת, במחקרים מסוימים הוכח כי נוגדי חמצון נוגדים רדיקלים חופשיים, אם כי הראיות מעורבות (9,10). במחקרים רבים בליעה של נוגדי חמצון בודדים (כגון ויטמין C או בטא-קרוטן) מספקת הגנה מועטה מפני מחלות כרוניות שונות כגון מחלות לב וסרטן.

עם זאת, הפוליפנולים המצויים ביין אדום נראים מועילים ועשויים לעזור נגד עקה חמצונית. לדברי Li וחב’, “כאשר הושוו ההשפעות של 3 משקאות אלכוהוליים, יין אדום, בירה ווודקה, במחקר שנערך לאחרונה, רק יין אדום סיפק הגנה מפני לחץ חמצוני בכלי הדם” .

לפי Yang וחב’, לפוליפנולים המצויים ביין אדום (כולל לא-פלבנואידים ופלבונואידים) יש “השפעות נוגדות חמצון, אנטי דלקתיות ופוטנציאליות אנטי-אתרוגניות”.

רסברטרול

רסברטרול הוא סוג של פוליפנול המצוי בצמחים מסוימים וביין אדום בעל תכונות נוגדות חמצון ועשוי לפעול כנוגד דלקת. רזברטרול ביין מגיע במיוחד מקליפת הענב וייתכן שהוא מסוגל למנוע קרישי דם ולעכב את הצמיחה של תאים סרטניים.

המחקר לגבי רזברטרול מוגבל. רוב המחקר בוצע על בעלי חיים או במבחנה (דגימות רקמה בודדות) עם ניסויים מוגבלים בבני אדם. עם זאת, חלק מהמחקרים המוקדמים הוכיחו את היתרונות הקרדיו-וסקולריים של רזברטרול .

טיפ

עדויות עדכניות מצביעות על כך שכוס או שתיים של יין אדום ליום עשויות לסייע במניעת מחלות לב, עם זאת, זה לא חד משמעי ב-100%. נראה כי יין אדום הנצרך במתינות עוזר להפחית לחץ דם גבוה בין היתר בגלל נוגדי החמצון (פוליפנולים) המצויים באופן טבעי בענב.

עם זאת, אנשי מקצוע בתחום הכושר לא צריכים לעודד אנשים לשתות יין, במיוחד אם האדם אינו שותה אלכוהול כרגע. יש להזכיר הצורכים אלכוהול רק לשתות מתון ולהימנע מצריכת אלכוהול מופרזת. עם צריכה מתונה של יין אדום (1-2 כוסות קטנות ליום), לקוחות עלולים לחוות כמה השפעות בריאותיות כמו לחץ דם מופחת וירידה בסיכון לטרשת עורקים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top