איך מיישנים יין ואיזה סוג מתאים ליישון

דבר אחד שמייחד יין מכל דבר אחר שאנו אוכלים ושותים הוא שהוא יכול להשתפר עם הגיל. איך מיישנים יין ואיזה סוג מתאים ליישון:

דבר אחד שמייחד יין מכל דבר אחר שאנו אוכלים ושותים הוא שהוא יכול להשתפר עם הגיל. זה בדרך כלל ההיפך לגבי דברים אחרים. אבל אם יש לך תאורת מרתף יין אידיאלית, טמפרטורת אחסון יין אופטימלית , ריהוט מתאים לאחסון יין וגיליון אלקטרוני של מלאי בר, ​​אתה יכול ליצור קסם. אפליקציית  מארגן מרתף יין עוזרת גם כן.

אבל אפילו לאספני יין מנוסים – שלא לומר על חובבי יין מזדמנים עם אוספים קטנים – אין מושג טוב לגבי אילו יינות יועילו מהתיישון וכיצד לעשות זאת. ללמוד מה הופך יין לראוי לגיל דורש עבודה אמיתית.

למרבה המזל, זה לא מסובך מדי. ניתן לברר כל החלטה להזדקן או לא להזדקן עם מידע סופי. להלן נסקור מה הופך יין לשווה יישון, כמה זמן ליישן את היין ומהם סוגי היינות הטובים ביותר ליישון. ובסוף, יש טבלת יין מיושן נוחה שמסכמת הכל.

אבל קודם כל, בואו נבין למה אנחנו בכלל עושים את זה. מדוע יין מיושן עדיף? כיצד משתפר יין מיושן? והאם כל היין משתפר עם הזמן?

איך מיישנים יין

ראשית, תצטרך לעקוב אחר היסודות והשיטות המומלצות של אחסון יין . זה יבטיח לך להימנע מהלם בקבוק ביין ולשמור על הבקבוק מפני חשיפה לאוויר שתגרום לחמצון ביין . אז אתה יכול להתחיל לחשוב על משך הזמן. בין אם אתם קונים יקב או מקימים מרתף ביתי, כל זה ידע חשוב.

חוק הבשלות של קואטס, שנוצר על ידי מאסטר היין הבריטי קלייב קואטס, הוא כלל פשוט ומקובל לכמה זמן ליישן יין. הוא קובע כי “יין יישאר בשיא או איכות השתייה האופטימלית שלו למשך זמן השווה לזמן ההתבגרות הנדרש כדי להגיע לאיכותו האופטימלית”.

נניח שמישהו רוכש יין כשהוא בן ארבע, אבל הוא מוצא אותו חד מימדי ולא מרגש. שנה לאחר מכן, אותו אדם פותח עוד בקבוק זהה ומגלה שיש לו טעמים וריחות מלאים, עגולים ומעניינים יותר. באמצעות חוק הבשלות של קואטס, ניתן להמשיך ליישן ולשתות יין ברמות אופטימליות עד לגיל 10 שנים.

מומחי יין בדקו באופן שגרתי את קביעותיו של קואטס ובדרך כלל לא הצליחו להפריך אותן באופן משכנע. זה איך ליישן יין בפשטות, וכל מי שתוהה כמה זמן ליישן יין מקל על חייו בכך שהוא עוקב אחריו.

מהם היינות הטובים ביותר ליישון?

יינות בעלי המבנה הטוב ביותר מתיישנים בצורה החיננית ביותר. ומכיוון שהמבנה מוקנה בדרך כלל על ידי טאנינים, אשר בתורם מוענקים על ידי קליפות ענבים, גבעולים וזרעים במהלך השריחה, אלה נוטים להיות יינות אדומים. אתה יכול ללמוד עוד על התסיסה של זני יין שונים על ידי איסוף כמה מספרי היין הטובים ביותר הזמינים.

הנה כמה מהיינות הטובים ביותר ליישון (גם אדום וגם לבן), ואחריהם טבלת יישון יין לעיון קל. זכור שכל יצרן ובציר שונים, ושהרוב המכריע של בקבוקי היינות הנמכרים נועדו ליהנות לפני גיל חמש. אבל מבין אלה שלא, הנה כמה הנחיות כלליות לקבלת היין המיושן הטוב ביותר שאתה יכול. לעולם אל תיישן יין לבישול , זה לא שווה את השקעת הזמן, כי אתה ממילא תשרוף אותו במהלך הבישול.

יין אדום מיושן

היינות האדומים המיושנים הטובים ביותר נוטים להיות פורט, קברנה סוביניון, מרלו, סנגיובזה, מונסטרל, קברנה פרנק, נביולו, מלבק וסירה. יינות אחרים בעלי גוף מלא עם מבנים חזקים גם יתיישנו היטב, אבל התיחסנו לתשעה אלה כבחירות המובילות שלנו לטיפול במרתף. הם גם מקום מצוין להתחיל בו אם אתה רוצה ללמוד איך למכור יין או להפוך למנהל יין . אם במקרה נשפך משהו מהיין הנהדר הזה, שמור מסיר כתמי יין בהישג יד כדי להתמודד עם זה במהירות.

יין לבן מיושן

בעוד שיינות לבנים אינם ידועים במיוחד כמצטיינים בהתיישנות, ישנם כמה לבנים בעלי מבנים מוצקים יותר שאוהבים את זה. ששת הלבנים שזיהינו כמועמדים הטובים ביותר ליישון הם שנין בלאן, שרדונה, ריזלינג, ויונייה, בורדו לבן וסמיון.

איך מיישנים יין ואיזה סוג מתאים ליישון

טבלת יישון יין

ייןצבעחלון התיישנות (שנים)
נמלאָדוֹם10–50
מרלואָדוֹם3–15
מלבקאָדוֹם5–10
סנג’ובזהאָדוֹם10–30
מונסטרלאָדוֹם7–20
קברנה פרנקאָדוֹם5–12
נביולואָדוֹם15–40
סירהאָדוֹם2–12
קברנה סוביניוןאָדוֹם5–25
שרדונהלבן2–10
ריזלינגלבן0–5
ויוגנירלבן2–7
בורדו לבןלבן3–5
סמיוןלבן1–5
שנין בלאןלבן1–7

שאלות נפוצות על יישון יין

מעבר לסקירה הבסיסית הזו, יש עוד כמה שאלות שתרצה לקבל תשובות לפני שתתחיל ליישן את היינות שלך. כמה מהם הם:

כמה זמן אפשר ליישן יין?

עבור רוב היינות, זמן התיישנות של שנתיים עד שלוש הוא המתאים ביותר . עבור הבקבוקים המיוחדים באמת, 10-15 שנים הן בצד השני של הסקאלה. אם אתה מחפש ליישן יין, בהחלט חפש כמה אנשים שיישנו יינות דומים כדי למצוא את משך הזמן הטוב ביותר.

האם אתה יכול ליישן כל בקבוק יין?

מבחינה טכנית, אם אתה רוצה ליישן כל אחד מהיין שלך, אין שום דבר שיעצור אותך. עם זאת, ישנם יינות בחוץ שיהיו להם בעיות אם תיישן אותם יותר מדי זמן. כדי להימנע מבעיות כמו הלם בקבוק וחששות אחרים, הקפד לעשות את המחקר שלך לפני שתתחיל בתהליך ההזדקנות. עם זאת, אם יש לך שפע של יין ורק רוצה לנסות, אין כלל שאומר שאתה לא יכול ליישן כל יין שתרצה לנסות.

האם אפשר ליישן יין במקרר יין?

כן, אתה יכול ליישן יין במקרר יין . למרות שהדרך האידיאלית ליישן יין היא על ידי אחסונו במרתף, מקרר יין מיועד גם לאחסון וליישן יין. עם זאת, ודא שהמקרר תוכנן במיוחד ליישן יין.

יין מיושן: נדיר אך יקר

הכלל הטוב ביותר לאיך ליישן יין הוא לעקוב אחר חוק הבשלות של קואטס מכיוון שהוא מותאם לבצירים ספציפיים מיצרנים ספציפיים (לכל יין תהיה תקופת התבגרות שונה לפני הביקבוק). אז, בין אם אתה הופך לסומלייה או שאתה רק אספן בודד המעוניין באחסון יין, זה פשוט ומבוסס על פרטים ספציפיים.

אבל אם אין לך מידע זה בהישג יד, אתה יכול להשתמש בשנים בתרשים למעלה ולעבוד אחורה לקראת קירוב כלשהו של חוק קואטס.

עם זאת, יש דרכים אחרות לשפר את חווית היין מלבד יישון. ליין מיושן יש עדינות ומיסטיקה שאין לטעות בהם, אבל אם אתם רק מנסים להפוך את היין שלכם לגרסה הטובה ביותר של עצמו, חשבו על ללמוד כיצד להסגיר . או באמצעות אווררי יין . הם פשוטים, סבירים, מהירים, וריכזנו כמה רשימות נהדרות של קנקני היין הטובים ביותר ומאירי היין הטובים ביותר כדי להקל.

יין מיושן נהדר, אל תבינו אותנו לא נכון. רק אל תיישן יין לשם כך. יכול להיות שאתה עושה יותר נזק מתועלת. כדאי גם להרים מזיגת יין כדי להקל על מזיגת היין המיושן ולהימנע מבזבוז של טיפה אחת. 

איזה יין מתאים ליישון?

ליין המתאים ליישון יש בדרך כלל רמה גבוהה של חומציות, טאנינים וסוכר, כמו גם פרופיל טעמים מורכב. מאפיינים אלו עוזרים ליין להתפתח ולהתבגר לאורך זמן, וכתוצאה מכך תוצר סופי בעל ניואנסים וטעמים יותר.

כמה דוגמאות ליינות שמתיישנים בדרך כלל כוללות:

  1. יינות אדומים: קברנה סוביניון, מרלו, פינו נואר, סירה, נביולו וטמפרניו
  2. יינות לבנים: שרדונה, ריזלינג, סמיון ושנין בלאן

ראוי לציין שלא כל היינות מיועדים ליישון, וחלקם מיועדים לצריכה תוך מספר שנים מהייצור. אם אינכם בטוחים האם יין מסוים מתאים ליישון, מומלץ להתייעץ עם מומחה יין או לערוך מחקר כדי ללמוד עוד על מאפייני היין ופוטנציאל ההתיישנות שלו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top